2011. szeptember 7., szerda

Első waffle board próba, avagy ismerkedés a homokráccsal (+videó)

Amikor jobban körüljártam a homokvas lehetséges alternatíváinak kérdését, arra a megállapításra jutottam, hogy az angolszász vidékeken waffle board-nak becézett homokrács tűnik a legalkalmasabbnak a homokvas helyettesítésére. Ha csak a sárból/hóból/homokból akarunk kimászni, akkor megfelelő tapadást biztosít a magyar leleményesség által felfedezett, filléres gyeprács is, de árkok áthidalásakor, meredek partfalak mászásakor, buckák leküzdésekor masszívabb anyagra van szükség, ami maradandó deformálódás nélkül elbírja az autó súlyát. Így tehát előző írásomban annak néztem utána, hogy miből készül a waffle board, milyen paraméterekkel bír, hogyan lehet a terepjárós boltok árainál olcsóbban beszerezni stb. Most pedig végre a terepi felszerelésünk részét is képezi néhány GRP rács. Íme tehát az első tapasztalatok:

Megmunkálhatóság:

Viszonylag kemény anyagról van szó, egy izmosabb flex (2000 Watt) viszont szépen viszi. Mivel szörnyen porzik, és az üvegszálas cuccok pora állítólag nem túl egészséges, ezért ajánlott a vagdosáshoz pormaszkot húzni (védőszemüveget pedig a flex használata miatt amúgy is kötelező). Szerencsére nem reped, nem törik vágáskor, így nem kell félteni a rácsot munka közben. Arra érdemes figyelni, hogy ha nem zárt profilra vágjuk, akkor kerekítsük le a sarkokat, különben szúrni fognak. Ez a waffle pakolásakor is kellemetlen lehet, de komoly problémát okozhat (pl. kiszúrhatja a gumi oldalfalát), ha a kerék véletlenül lecsúszik oldalra a rácsról.
Flex-szel jól vágható - a hegyes sarkokat érdemes lekerekíteni
Rugalmasság:

Egy korábban már linkelt videón nagyon jól látszik, mennyire rugalmas a GRP rács. A személyes tapasztalat is azt mutatja, hogy maradandó alakváltozás nélkül lehet rajta ugrálni, illetve az autó súlyát is jól bírja. Hajlik egy picit, de a terhelés megszűnésekor visszaáll az eredeti alakja.
Rugalmas, így terhelés után visszanyeri eredeti alakját
Méret:

Az 1 méteres hosszúság nagyjából ideálisnak vehető a 38 mm-es vastagság esetén. Ennél hosszabb rácsnál egy nehezebb terepjáró alatt túl nagy lehet a lehajlás (könnyű gépeknél - Suzuki Samurai, Lada Niva stb - talán 120-130 cm-ig el lehet menni), rövidebb változatnak pedig nem lenne túl sok haszna. Az sem utolsó szempont, hogy az 1 méter hosszú waffle általában bármelyik autó csomagtartójába befér széltében, a hosszabb változatról ugyanez már nem feltétlenül mondható el.
Az optimális szélesség meghatározása már bonyolultabb feladat, mivel attól függ, hogy mire használjuk gyakrabban a rácsot. Ha például sárból való kimászáshoz, akkor a keskenyebb megoldás előnyösebb lehet, hiszen pl. a kerék által a sárba vájt nyomvályúba nem lehet túl vastag waffle-t fektetni, csak hosszadalmas ásás után. Meredek domboldal/partfal mászásához, árokátkeléshez viszont a szélesebb rács való, hiszen arról nehezebb "leesni", vagyis biztonságosabb. Ebből adódóan a legelőnyösebb megoldás persze az lenne, ha 4 darab rácsunk lenne: 2 szélesebb és 2 keskenyebb. Ráadásul a 4 rács segítségével bonyolultabb terepakadályok is leküzdhetők.

Súly:

A 100x31 centis waffle tömege 6 kg. Ez még kellemesnek mondható, mivel akár 1 kézzel is vihető, nem megerőltető. Viszont ahhoz kellően nehéz, hogy csak úgy ne mozduljon el a helyéről. Az autó kereke sem tolja maga előtt. Az ennél nehezebb eszközök használata már kevésbé lenne kényelmes.

Felületkezelés:

Egyelőre nehéz megmondani, mennyire lesz tartós a kristályszórt csúszásgátló bevonat a rácson, de jelenlegi állapotában nagyon jó tapadást biztosít. Érdemes kesztyűben pakolni, mert a durva betonhoz hasonló módon horzsol. Ha nincs túl nagy árkülönbség a sima konkáv és a kristályszórt változat között, akkor feltétlenül az utóbbit ajánlom.
Nagyon meggyőző tapadást biztosít a kristályszórt felület
A recsegésről:

Nagyobb terhelés során néha enyhe reccsenéseket hallani a rácsból. Nyilván korai lenne még a tartósságról, élettartamról beszélni, de valószínűleg ezektől a zajoktól nem kell nagyon tartani. A neten fellelhető videókon is hallani a recsegést, illetve fórumokon is beszámolnak róla, de törött waffle board-ot nem említenek sehol.

Az első próba:

Célszerű minden terepjárós kelléket "békeidőben" kipróbálni, ez a waffle-re is igaz. Emiatt többnyire veszélytelen, óvatos gyakorlatokkal kezdtük meg az ismerkedést, hogy lássuk, mit tud a rács, hogyan viselkedik az autó rajta, mennyire érezni a lehetőségeket és határokat. Az alábbi kis videó ezt mutatja be:


Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése